Generičnost
Genericita je možnost programovaciho jazyka definovat místo typů jen „vzory typů“, kde typy proměnných, použité v definici typu (rozuměj v typu jako ADT), jsou vyvedeny vně definice jako parametry a jsou určeny později klientskou aplikací. Základnim užitím genericity jsou třidy kontejnerů, které jsou určené k udržování skupin objektů určitého typu, například vzor třidy Seznam je definovan vlastně jako Seznam<G>, kde G je typ objektů, ktere mohou být do seznamu vloženy (kouzlo genericity vynikne pak v kombinací s dědičností, kdy do seznamu mohou být vloženy nejen objekty typu G, ale i objekty všech možnych dědiců třídy (typu) G). Konkrétní typ, použitelný v textu programovacího jazyka pak vzniká, když G nahradíme skutečným existujícím typem.
Příklad:
Máme List<T> kde T je libovolný typ. Když List alokujeme, použijeme List<int> intList = new List<int>(), a tento list poté akceptuje jen čísla typu int.
Extrémní případy dovolují mnohé šílenosti, jako třeba
List < List < List < HodnotaTabulky > > >
je seznam tabulek :D
Pokud definujeme vzor (template, proto se používá T), používáme místo int prostě zástupce T
Např.
public interface List<T> { // vytváříme interface, který říká, že nad typem <T> bude list void add(T x); // Operace přidání prvku (typu <T>) Iterator<T> iterator(); // Struktura má iterátor, který definujeme níže }
public interface Iterator<T> { // Iterátor pohybující se po prvcích typu <T> T next(); // Metoda vrací další prvek v pořadí boolean hasNext(); // Jen aby bylo vidět, že nemusíme jen vracet <T> }
Což je takhle k ničemu, protože typ T kromě hodnoty nemá nic, co bychom mohli využít. Použijeme tedy obalení do třídy, např
public class Wrapper { T value; Wrapper next(); }
a s tou pak pracujeme.
V některých jazycích lze T omezit, třeba jen na typy implementující Iterable.