Rozhraní
Objektově orientované jazyky poskytují pro realizaci tříd, kromě dědičnosti, dalši prostředek - rozhraní. Rozhraní definuje soubor metod bez jejich implementace (podobně jako kompletně virtuální třída). Analogie je v rozepsané kuchařce, kdy víme co to bude za jídlo a z čeho budeme vařit, ale postup neznáme. Třída, která implementuje toto rozhrani (tj. implementuje - definuje - všechny jeho metody), je po té v polymorfovatelná do ukazatele definovaného tímto rozhraním, což znamená, ze klient ví, že tato třída má implementované všechny metody, které potřebuje (a které jsou definované v rozhraní).
// trochu divoký vysvětlení
Deklarace rozhraní je podobná deklaraci třídy
interface jmeno { // hlavicky metod, všechny samozřejmě virtuální a abstraktní }
V Javě se implementace rozhraní zapiše pomoci kličoveho slova implements
Trida implements Rozhrani { ... }
V jiných jazycích (C++, C#, ...) používáme dvojtečku, přičemž první třída za dvojtečkou je obvykle dědění, ostatní jsou implementace rozhraní (i když v C++ je to jedno, tam můžeme implementovat i dědit od více tříd). Implementovat můžeme i několik rozhraní (například implements Cloneable, Runnable)
Může se stát, že 2 rozhraní mají stejné metody k implementaci. Implementovat je tedy možné
- Implicitně - Implementujeme metodu první nalezené metody s tímto jménem ve všech rozhraních, nebo selže, záleží na jazyku
- Explicitně - Implementujeme metodu tak, že řekneme kterou metodu kterého rozhraní implementujeme např:
public this.type Cloneable.Clone() { // tělo }
Nejsilnější zbraní rozhraní je, že odděluje kód od definic (vhodné např. pro pluginové systémy) a je sdružuje třídy do jedné skupiny funkčnosti.